logo

środa, 14 grudnia 2011

Bigos na każdy dzień, nie tylko od Święta

Od 3 dni w domu "pachnie" kapustą, grzybami, gotowanym mięsem, wszystkie palniki grzały pełną parą - powstały dwa 6 l gary bigosu.


U mnie w domku, to prawdziwe wydarzenie - bo gotuję na zapas i potem mrożę.
Kiedyś wkładałam bigos do słoików, ale odkryłam, że taki zamrożony i ponownie odgrzewany ma jeszcze ciekawszy, głębszy smak.Nigdy nie odparowuję go do końca, bo jak dla mnie i domowników, najlepszy jest chlebek maczany w sosiku powstałym  w czasie gotowania.




W moim bigosie mięsa jest tyle ile kiszonej kapusty i to 3-4 gatunki + ekstra kiełbasa, grzyby, ślwiki... ale o tym to za chwilę. Podaję przepis na moją porcję, najważniejsze, żeby zapamiętać proporcję mięsa do kapusty 1:1 i po 1 garści suszonych grzybów na 1 kg.


Składniki:

  • 5 kg kiszonej kapusty ( ja mam swojej roboty, od Mamy)
  • 1 kg marchewki
  • 4 średnie cebule
  • 6 garści suszonych grzybów (ja mam mieszane, własnoręcznie zebrane - kazaki, podgrzybki, borowiki)
  • 5 kg mięsa ( 1 kg ud z kurczaka, łopatka wieprzowa około 1 kg, kawałek wołowiny - około 1kg, szynka wieprzowa -około 1 kg, kiełbasa 1 kg ( u mnie podwawelska albo śląska)
  • suszone śliwki, figi, morele - najwięcej śliwek
  • słoik pomidorów bez skórki lub koncentrat pomidorowy
  • 0,25 l czerwonego wina
  • 0,25 miodu
  • 3 łyżki masła
  • majeranek, liście laurowe, ziele angielski, pieprz ziarnisty, jałowiec - ja daję dość dużo tych przypraw, żeby mięsko nabrało od nich smaku i aromatu


Sposób przygotowania:

  • wieczorem namoczyć grzyby w zimnej wodzie 


Dzień 1-szy:
  • następnego dnia grzyby wyjąć na sitko
  • kapustę wypłukać tyle razy ile uznamy za stosowne (ja to robię 1 raz - bo mam sprawdzoną i lubię kiedy zachowa troszkę więcej swojego naturalnego kwaśnego smaku)
  • mięso oprócz kiełbasy dokładnie myjemy i kroimy na mniejsze kawałki, tak, żeby zmieściły nam się w 5 l garnku, zalewamy zimną wodą i na wolnym ogniu gotujemy z dodatkiem liści laurowych, ziela angielskiego, jałowca i pieprzu około 3,5 - 4 godzin
  • odciśniętą kapustę przekladamy do garnka, podlewamy delikatnie zimną wodą i na małym ogniu gotujemy 3 - 4 godziny
  • grzyby pokroić na cienkie paseczki i na suchej patelni  odparować je z nadmiaru wody, dodać pokrojoną cebulę i na 2 łyżkach masła poddusić około 15 - 20 minut
  • na reszcie masła poddusić startą na grubych oczkach marchew , dodać do grzybów z cebulą
  • wieczorem tego samego dnia, kiedy kapusta, grzyby i mięso przestygną - wszystko pokroić według uznania - mięso kroję w kostkę, kapustę - każdą garść jaką wyjmę kroję tylko raz 
  • pokroić kiełbasę w kostkę i podsmażyć
  • połączyć ze sobą: kapustę, grzyby z cebulą i marchwią oraz mięso i kiełbasę dusić około 2 godzin i zostawić do całkowitego wystygnięcia, schować do lodówki, albo na balkon - musi przebywać w schłodzonych warunkach następnego dnia  

Dzień 2-gi:
  • mieszamy dokładnie nasz bigos i zaczynamy dalej gotować na małym ogniu - dodajemy drobniutko pokrojone suszone owoce, miód, orzechy, po upływie godziny dodajemy wino, w razie potrzeby podlewamy wodą, dusimy znowu około 2-3 godzin i zostawiamy do całkowitego ostygnięcia i wstawiamy do lodówki lub na zimny balkon

Dzień 3-ci:
  • wyjęty z lodówki bigos należy dokładnie przemieszać, pogrzewamy go na wolnym ogniu około 1 godziny z dodatkiem majeranku
  • na patelni obok delikatnie przesmażamy pomidory lub koncentrat i dodajemy do bigosu, mieszamy i ostatnią godzinę dusimy, zostawiamy do ostygnięcia, wieczorem już jest gotowy do zjedzenia
         Smacznego:)






1 komentarz:

  1. super beeegeeess! Palce lizać! Jadam bigos tylko mojej Żonki. Polecam wszystkim ten przepis. Podstawa to robić bigos dlatego, że się ma na niego ochotę, a nie dlatego, że zostały śmieciowe resztki z którymi nie ma się co zrobić. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...