logo

sobota, 9 czerwca 2012

Dżem truskawkowy - najprostszy

Nigdy nie czekam aż truskawki stanieją, bo od kilku lat są dość drogim owocem sezonowym, przynajmniej w moim regionie. Kupuję codziennie już drugi tydzień po 2 łubianki i przerabiam, jedna po drugiej. Oczywiście mówię o truskawce kaszubskiej, bo tą uważam za najlepszą.
Jeśli chodzi o przetwory to najwięcej robię poprostu zwykłego dżemu, który jest uwielbiany przez mojego M., ja natomiast uwielbiam konfitury i będzie kilka wariacji z truskawkami.


Tylko dżem przygotowuję z żelfixem, bardzo szybko się go robi, w około 30 minut począwszy od umycia i obrania truskawek, skończywszy na zamknięciu ich w słoiku.
Dżem jest jasny, bo tylko chwilę poddawany obróbce termicznej i ma duże kawałki truskawek, taki właśnie najbardziej smakuje mojemu M.



Znaczną część też poprostu mrożę, na bieżąco się nią zajadamy, więc ta w zamrażarce czekać będzie na jesienne i zimowe  dni.




Truskawka, bo o niej będzie mowa to tak naprawdę,


Poziomka truskawka (Fragaria ×ananassa Duchesne) – roślina mieszaniec dwóch gatunków poziomki z rodziny różowatych (Rosaceae Juss.). Ma wiele nazw zwyczajowych: poziomka ananasowa, poziomka wielkoowocowa, najczęściej jednak nazywana jest po prostu truskawką


Truskawka ma więcej witaminy C niż cytryna i grejpfrut. Chroni przed anemią, jest krwiotwórcza, posiada właściwości odtruwające i oczyszczające, poprawia przemianę materii, jest bogata w wapń, fosfor, mikro- i makroelementy.

Zastosowanie[edytuj]

  • Roślina uprawna: uprawiana we wszystkich krajach klimatu umiarkowanego oraz w chłodniejszych rejonach podzwrotnikowych ze względu na smaczne owoce. Wg danych FAO największym producentem na świecie są Stany Zjednoczone gdzie w ostatnich pięciu latach zbiera się średnio około 1100 tys. ton. Kolejnymi producentami są HiszpaniaRosja i Turcja. Polska z produkcją ponad 180 tys. ton rocznie jest na siódmym miejscu na świecie[3].Truskawka kaszubska lub "kaszëbskô malëna" jest wpisana do europejskiego systemu nazw i oznaczeń geograficznych. Rozporządzeniem Komisji Europejskiej (WE) nr 1155/2009 z dnia 27 listopada 2009 r. nazwę produktu zarejestrowano jako Chronione Oznaczenie Geograficzne. Truskawki w produkcji najczęściej rozmnażane są wegetatywne poprzez rozłogi.
  • Sztuka kulinarna. Owoce nadają się do bezpośredniego spożycia i na przetwory. Zawiera cenne substancje: antocyjanywitamina Cfosforżelazo,bromelina (dojrzałe owoce). Z owoców truskawki wytwarza się dżemy, kompoty oraz mrożonki a liście suszy na herbatkę. Z owoców można przyrządzać desery.
(krótka informacja z Wikipedii, więcej tutaj)







Składniki:

  • 2 kg truskawek - już umytych, ubranych, waga bez szypułek
  • 800 g cukru
  • 2 żelfixy 2:1

Przygotowanie:
  • do dużego garnka wsypujemy obrane i pokrojone na pół, najwyżej na cztery jak są duże truskawki, zasypujemy żelfixem, mieszamy, doprowadzamy do zagotowania
  • zmniejszamy palnik, dodajemy cukier, doprowadzamy znowu do zagotowania, chwilę gotujemy ciągle mieszając - około 3-4 minut
  • wyłączamy kuchenkę, mieszamy aż do zaniknięcia piany, nalewamy do słoików, mocno zakręcamy, stawiamy do gory nogami na kilka minut
  • potem odwracamy, Kto woli mieć pewność, może jeszcze je zapasteryzować około 15 minut, ja tego nie robię



Z 2 kg truskawek otrzymałam 9 słoików o pojemności 350 ml.




Smacznego;)



39 komentarzy:

  1. To mój ulubiony dżem, muszę sobie właśnie narobić zapasy na zimę i będzie bosko :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zimą jest cudownie sobie zrobić kanapeczkę, posmarować naleśniki, gofry,...pycha;)

      Usuń
  2. Na zimowe śniadanka ,do świeżych bułeczek jak znalazł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak;) M. będzie miał dżemy, ja konfiturki;)

      Usuń
  3. Jeszcze nigdy nie robiłam dżemu z truskawek, chyba będę musiała się za to zabrać :) Twój wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, ja jeszcze z 3-4 takie tury samego dżemu zrobię dla mojego Łasucha;)

      Usuń
  4. tez juz sie przymierzam do produkcji dzemow, bo nie ma to jak w zimnie otworzyc sloiczek pelen pysznych truskaweczek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zimą jest cudownie pójść do piwnicy z koszyczkiem i przynieść smakołyki zamknięte za szkłem.... bezcenne;)

      Usuń
  5. A ja jeszcze nie zrobiłam i pewnie w tym roku sobie daruję :( , bo mam parę słoików z poprzedniego sezonu. Myślę ,że jeszcze dobre ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie truskawowy nigdy nie dotrwał nawet do końca roku, ile bym nie zrobiła;)

      Usuń
  6. Tapenda
    "... A gdy będzie w zimie
    tęgi mróz na dworze,
    zapachnie nam lato (wiosna)
    gdy słoik otworzę..."

    Pozdrawiamy słonecznie:):)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tapenda
    "...A gdy będzie w zimie
    tęgi mróz na dworze,
    zapachnie nam lato(wiosna)
    gdy słoik otworzę..."
    Pozdrawiamy serdecznie:):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, wyjście dp piwnicy to prawie jak do ogrodu...;)

      Usuń
  8. Kurcze, to może ja też sobie zrobię kilka słoiczków? przecież tak lubię dżem truskawkowy i teraz miejsca mam dużo...
    Przekonałaś mnie:)!

    OdpowiedzUsuń
  9. no nie.... jak nic jutro robię dżema! ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. jak patrze na dzem truskawkowy robiony juz teraz az mi sie serce"kraja" - jeszcze nie przejedzona jestem truskawkami w tym roku wiec mi skzod ana dzem :]
    ale jak zrobie to do zimy nie doczeka hehe:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My jemy codziennie truskawki i co 2 dni je przerabiam, żeby nie na raz tak dużo, bo mi dzieci więcej nie dadzą zrobić;) Moje też zimy nie doczekają, nie ważne ile zrobię;)

      Usuń
  11. Masz super blog.
    + ja dopiero zaczynam, więc
    zapraszam do siebie i będzie mi
    miło gdy zostawisz jakiś komentarz ;3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Bardzo mi miło;) Za chwilę do Ciebie podejdę i pooglądam;)

      Usuń
  12. truskawki w łubiance podbiły mi serce...
    fajnie tu
    pozdrawiam gorąco

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja dzęmy robię tradycyjnie, ale jeśli o truskawkowe chodzi to ten z żelfixem jakos smakuje mi bardziej:) u nas truskawki po 8zł/kg .... wiec tanie nie są,al epewnie już i nie stanieją:) a swoje wymarzły:) pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też po 8 zł i taniej nie będą, jak napisalam na wstępie, nie chcę czekać i przegapić, bo pod koniec też i już tak smacznych nie kupię;) Pozdrawiam Kochana!

      Usuń
  14. Na bank wypróbuję.Chętnie korzystam z łatwych przepisów na dobre rzeczy:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Genialny - prosty w wykonaniu - ale jaki pysznyyyyyyyyyyyyy!!!!!!!
    Zmniejszyłam jedynie ilość cukru (na 2kg truskawek 600gram cukru) i wycisnęłam sok z 1 cytryny i pomarańczy - dzięki czemu truskawki nie straciły koloru i wyglądają jakby je potraktował blenderem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super;) To akurat jest wersja dla moich chłopaków, głównie męża, który truskawkowy lubi baardzo słodki i tak zmniejszyłam cukier o 200 g - bo normalnie w przepisie jak robiłam na samym początku to dawałam 1 kg, oczywiście smakował mu jak nie wiem co;) ale się odzywczaja pomału od takich ulepków;) Lubi jak są kawałki owoców stąd ja ich nie miksuję, ale modyfikacje i kombinacje jak najbardzie zalecane - tak aby każdemu z nas smakował;)

      też uwielbiam go za prostotę w wykonaniu, jest jeszcze kilka owoców, które przerabia się tak samo szybko i pysznie smakują.

      Fajnie, że się Pani skusiła, na drugi raz proszę o podpisanie sie, żeby wiedziała Komu odpowiadam;) Pozdrawiam!

      Usuń
  16. Mam pytanie czy można dodać żelatyny do dżemu?
    Moje dzieci bardzo lubią aby dżem był gesty mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy można, ale ja bym podczas przygotowywania dała zamiast 2 kg owoców na 1 żelfix dałam 1,5 i to powinno już pomóc;) Pozdrawiam i proszę sie podpisywać, żebym wiedziała Komu odpowiadam:)

      Usuń
  17. Ale u Was będzie pyszności tej zimy! Zazdroszczę! ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. dziś zrobiłam ten dżem - wyszedł po prostu przepyszny! :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zabieram się za dżem truskawkowy:) mama mniejsze słoiczki, zobaczymy ile porcji mi wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy można zrobić z zamrożonych truskawek? Mroziłam oddzielnie nie są sklejone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, aczkolwiek to już nie będzie to... mrożone truskawki mają w sobie więcej wody, trzeba będzie dłużej odparowywać owoce a więc poddawać je dłuższej obróbce cieplnej co sprawi, że będą bardziej przesmażone, przegrzane, przegotowane - a to zmienia smak i kolor ;( Na straganach są jeszcze truskawki, lepiej zrobić mniej słoiczków ale ze świeżych a za rok... ;) Pozdrawiam

      Usuń
  21. Zagotowalam, ale bardzo płynny jest. Czy taki zamknąć w słoiki i sam zgęstnieje?

    OdpowiedzUsuń
  22. Jadłem dzisiaj dżem truskawkowy na śniadanie z lokalnej firmy Gomar, polecam gorąco ten smak!

    OdpowiedzUsuń
  23. A ile można przechowywać taki dżemik? Beata N.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...