logo

poniedziałek, 15 lipca 2013

Lawendowa karpatka z jeżynami i borówką dla Zosi

Poznałam Ją jakiś czas temu, słyszałam dużo dobrego na mieście, w końcu pojechałam osobiście, żeby się przekonać czy jest taka jak myślę i wpadłam po uszy - zafascynowana siłą, uśmiechem, wiedzą i pasją jaką ma Zosia, właścicielka Ogrodnictwa Lawenda.


Mam przyjemność zacząć pachnącą przygodę u Jej boku, korzystać z kwiatów, ziół, wszelakich roślin, których dotknie, podleje, dopiluje... będą więc na blogu pojawiać się wpisy z ich udziałem, czasem jakieś opowieści, co się mi-nam przytrafiło.


To ciasto powstało nocą kiedy wróciłam od Zosi obładowana kwiatami bynajmniej nie do wazonu, na początek naszej współpracy, dla Niej i Jej Ludzi, wśród których czuję się jak u siebie, jak w domu;)


Powinnam już dziś opisać Lawendę jako pierwszego kwiatka, ale powstanie specjalny wpis, gdzie przedstawię kilka wspaniałych przepisów na jej jak najlepsze wykorzystanie, dziś jest wstęp, czas na rozwinięcie, o końcu nie chcę słyszeć;)





Składniki na formę o średnicy 15 cm:

Na ciasto czekoladowe:
  • 100 g mąki
  • 125 g cukru pudru
  • 5 g sody
  • 20 g ciemnego kakao
  • 1 duże jajko
  • 75 ml kefiru
  • 75 ml oleju rzepakowego
  • 75 ml gorącej wody
  • kwiatki z 2 gałązek lawendy


Masa karpatkowa:
  • 1/4 litra mleka
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżka cukru 
  • 1 żółtko
  • 100 g miękkiego masła
  • 3 gałązki lawendy

Dodatkowo:  
  • świeże owoce: 100 g borówki amerykańskiej, około 150 g jeżyn
  • płatki migdałów - około 30 g
  • gałązki - kwiaty lawendy do ozdoby


Przygotowanie:

Ciasto:
  • do miski wsypujemy wszystkie suche produkty: mąkę, cukier, sodę i kakao, mieszamy
  • do miski miksera dodajemy jajka, kefi i wodę - miksujemy, żeby wszystko się ze sobą połączyło, dodajemy wymieszane suche produkty, miksujemy i na sam koniec wlewamy gorącą wodę, szybko miksujemy i wylewamy na przygotowaną formę - wyłożoną papierem (ciasto będzie dość płynne, takie ma być)
  • wstawiamy do nagrzanego piekarnika do 160 stopni i pieczemy około 40-45 minut
  • wyciągamy, zostawiamy do całkowitego wystygnięcia (najlepiej upiec je dzień wcześniej)

Masa karpatkowa:
  • odlać połowę mleka, dodać mąką pszenną, mąką ziemniaczaną, cukier oraz żółtko, dokładnie wymieszać
  • resztę mleka zagotować z gałązkami lawendy (przed dodaniem wymieszanego pozostałego mleka z dodatkami usunąc je) i dolać połączone składniki masy budyniowej, dokładnie wymieszać, zagotować i mieszać do uzyskania gładniego kremu, żeby nie było grudek
  • wyłączyć, ostudzić
  • do wystudzonego budyniu dodawać masło, łyżka po łyżce i miksować na idealnie gładki krem (bydyń musi być dobrze ostudzony, masło miękkie)

  • wystudzone ciasto ułożyć w formie, ja wyłożyłam brzegi papierem do pieczenia
  • wykładamy na nie krem, równo rozsmarowujemy
  • układamy owoce
  • płatki migdałow prażymy na suchej patelni, wykładamy pomiędzy owoce w kilku miejscach
  • ciasto ozdabiamy kwiatami lawendy, schładzamy w lodówce przynajmniej 2-3 godziny




Smacznego;)

10 komentarzy:

  1. Zaraz po przeczytaniu tego wpisu zaczęłam się przyglądać lawendzie na moim ogrodzie. Zosię pewnie odwiedzę jak będę następnym razem w Gdańsku

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny przepis i wypróbuję na pewno. Ja do tej pory używałam kwiatów lawendy do mięs jedynie. Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczna! Uwielbiam jeżyny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto właśnie stygnie! zaraz zabieram się za masę- robię z malinami i aż ślinka mi cieknie! :) następnym razem robię tartę pełnoziarnistą! :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. piękne zdjęcia i do tego ciasto tak śliczne, że żal zjadać.
    Szkoda, że przez monitor nie czuć zapachów...
    Ps. Właśnie zabieram się za przeglądanie przepisów chlebowych :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniała! Cudowne kolory, piękne zestawienie i pyszne na pewno.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudowny pomysł. Lawenda świetnie się sprawdza jako dodatek do deserów. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...