logo

czwartek, 19 września 2013

Czeko-jeżyny / czekoladowo-jeżynowy dżem

W tym roku pierwszy raz przerabiam jeżyny, które prawie co tydzień dostawałam od moich chłopaków z ich weekendowych wypadów do dziadków.

Powstały 3 przepisy:
galaretka jeżynowa, na którą przepis macie tutaj,
sok z jeżyn, na który przepis podam na dniach
i dzisiejszy czeko-jeżynowy dżem... poezja!


Jest dość pracochłony, bo jeżyny trzeba przetrzeć przez sito i wymaga to siły, cierpliwości i czasu, ale uwierzcie mi, warto, doznania smakowe, nie do opisania ;)




Składniki na około 5 słoików o pojemności 200 ml:

  • 2 kg jeżyn
  • około 100 ml wody
  • 400 g cukru trzcinowego
  • 40 g prawdziwej czekolady z zawartością minimum 70% kakao
  • około 20 listków mięty czekoladowej (możńa pominąć, ja uwielbiam więc dodałam)

Przygotowanie:
  • jeżyny umyć, przełożyć do garnka z grubym dnem, podlać wodą, zacząć gotować co jakiś czas mieszając
  • po około 20 minutach gdy sok już puści z owoców, dodajemy cukier i gotujemy kolejne 20 minut, wyłączamy i odstawiamy do przestygnięcia na kilka godzin
  • po tym czasie nakladamy na sitko z bardzo drobną siatką łyżka po łyżce soku z owocami i przecieramy do drugiego garnka
  • przetarte jeżyny odparowujemy na średnim ogniu, trwa to około pół godziny, dodajemy pokrojoną czekoladę i mieszamy do jej  rozpuszczenia się - na tym etapie proszę sprawdzić czy jest dla Was ta dżemowa propozycja odpowiednio słodka - dla nas jest idealnie wyważona, słodko-konkretna, z wyczuwalną nutką gorzkiego smaku od czekolady, ale idelanego smaku
  • pod sam koniec dla tych, którzy lubią i chcą wystarczy dodać drobno pokrojone listki mięty
  • gorące nakładać do słoików, jak zupełnie przestygną, proponuję je dodatkowo zapasteryzować - około 7 minut od zagotowania



Smacznego ;)

6 komentarzy:

  1. rozpusta! nic dodać, nic ująć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. czekowiśnie, czekośliwkę widziałam, ale jeżynę?
    genialny pomysł! człowiek wciąż uczy się czegoś nowego :]

    OdpowiedzUsuń
  3. Do tej pory robiłam jedynie śliwki kakaowe w konfiturze, słyszałam o wiśniach, ale o jeżynach nie, dobry pomysł. Też mam w domu własnej produkcji dżem jeżynowy, ale przyznam, że w moim wykonaniu ma ziarnka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czekojeżyna musi być pyszna. Czekośliwkę robiłam i także czekotruskawkę. Moze kiedyś czas przyjdzie i na jeżynkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czeko malina też jest dobra :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...