logo

niedziela, 22 września 2013

Ciasto dyniowo-pomarańczowe

W tym roku postanowiłam, że z dyni upiekę wiele pysznych ciast, którymi się z Wami podzielę.
To moje drugie dyniowe ciasto jakie upiekłam w swoim życiu, pierwszym  był sernik dyniowy.

Pisząc ten przepis, na talerzu jest jeden kawałek, na który z uśmiechem czai się mój M. i pewnie już za chwilę, zostaną tylko okruszki :)



Pierwszą czynnością, którą musimy zrobić jest przygotowanie puree z dyni:
dynię kroimy na kawałki, takie 400-500 g i układamy na blasze wyłożonej papierem skórą do dołu. Pieczemy około 40 minut w 180 stopniach. Po tym czasie, oddzielamy upieczony miąższ od skóry i delikatnie odcedzam - dynia ma dużo wody, zostawiam więc oddzielony miąższ na sicie, dodatkowo miksujemy lub rozgniatamy dynię na jednolite puree. Zostawiamy do ostygnięcia.








Składniki na tortownicę o średnicy 18 cm:

  • 200 g masła
  • 200 g puree z dyni
  • 200 g cukru
  • 1 laska wanilii lub 1 łyżka cukru waniliowego
  • 3 jajka - żołtka i białka osobno
  • szczypta soli
  • 250 g mąki
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 cała pomarańcza - skórka, filety z niej i sok
  • kilka orzechów laskowych - można pominąć, ale miałam takie świeże, młode i nie mogłam się oprzeć ;)

Przygotowanie:
  • umieścić masło w garnku, rozpuścić - ale nie zagotować, odstawić z palnika
  • oddzielić żołtka od białek i utrzeć z cukrem i wanilią, dodać wystudzone puree, miksować na najmniejszych obrotach, dodać rozpuszczone masło, wymieszać
  • w międzyczasie zetrzeć skórkę z pomarańczy i dodać do ciasta; dokładnie obrać pomarańczę z białej części i wyfiletować cząstki a sok wycisnąć z pozostałości po pomarańczy - będzie go około 1/3 szklanki
  • mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia, dodawać po trochu do masy, na zmianę z sokiem pomarańczowym miksować do połączenia się składników, dodać pokrojone orzechy
  • ubić białka ze szczyptą soli na sztywną pianę
  • piekarnik rozgrzać do 180 stopni, formę wyłożyć papierem do pieczenia
  • pianę z białek dodać do ciasta i już delikatnie, tylko łyżką dokładnie połączyć z ciastem
  • gotowe ciasto przelać do tortownicy, wyrównać, poukładać cząstki pomarańczy
  • piec około 40-50 minut do suchego patyczka, gdyby w środku było jeszcze mokre a już dość upieczone na wierzchu, proszę je przykryć z wierzchu papierem i dopiec do suchego patyczka
  • zupełnie je ostudzic i posypać pudrem lub polać polewą


Smacznego ;)


9 komentarzy:

  1. Wygląda cudownie, już nie mogę się doczekać jak sama zrobię i posmakuję. Nie przepadam specjalnie za jesienią, ale lubię jej kolory, a na dynię czekam cały rok.

    OdpowiedzUsuń
  2. jest cudownie pomarańczowe! :) czuję, że nie przejdę koło niego obojętnie i pojawi się też u mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudownie pomarańczowe to ciacho !:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się pysznie i ten kolor ,aż chce się jeść:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowne ciasto. Uwielbiam wszystko, co dyniowe!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy puree można zamknąć w słoiku na zimę?
    Pozdrawiam serdecznie :)
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
  7. mniam, mniam takie wilgotne, dyniowe:0 uwielbiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. zrobiłam :) jest cudne! oliwek

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciasto tak pięknie i smakowicie wygląda na zdjęciach, że upiekłam je przed chwilą.
    Lekko zmodyfikowałam przepis. Dałam więcej dyni, mąkę zastąpiłam drobną orkiszową oraz użyłam mniej cukru (trzcinowego) i masła.
    Wyszło super!!!
    Martyna

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...