logo

czwartek, 15 marca 2012

Będzie żur!

Mam już zakwas, pierwszy chleb za mną, pora na ukiszenie żuru, do którego namówiła mnie Kasia, bo będziemy wspólnie piekly chleb, do którego będzie potrzebny właśnie żur- ek. Przepis też oczywiście od Kasi, który pochodzi z książki "Obiady u Kowalskich".



Składniki:
  • 3 łyżki mąki żytniej typ720
  • 3 -4 ząbki czosnku
  • 1/2 L letniej wody
  • kawałek razowego chleba (ja nie dałam, ale dodałam 1 łyżeczkę zakwasu żytniego)

Przygotowanie:
  • mąkę zalewamy wodą i mieszamy np. koziołkiem żeby nie było grudek
  • dodajemy czosnek i chlebek razowy lub zakwas
  • zakrywamy słoik czystą ściereczką lub gazą i zostawiamy w ciepłym miejscu na jakieś 5-7 dni
  • przemieszać raz dziennie koziołkiem



Gdy żur jest kwaszony  po raz pierwszy trwa to niestety prawie cały tydzień ale przy następnym kiszeniu należy pozostawić nieco poprzedniego zakwasu i wówczas proces ten trwa 3-5 dni. Ja tak zrobię, będę miała dzięki temu żurek na zupę i do moich wypieków chleba.


Smacznego;)

14 komentarzy:

  1. Mój żurek telepatycznie łączy się z Twoim! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mój z Twoim! Ile radości daje przygotowanie tak prostego zakwasu co?;) A potem duma, że zupa zrobiona od podstaw, chleb upieczony samemu...;)

      Usuń
  2. A mój z waszymi też się łączy :))Nie ma to jak domowe ręczne robótki Hej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jest fajnie, Hej;) Uwielbiam takie klimaty, niby na odległość, a czuję obecność Każdej w mojej kuchni;)

      Usuń
  3. To może i ja zrobię...Kusi, kusi...

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma nic lepszego niż żur przygotowany na domowym zakwasie :) Jutro nastawiam swój :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A właśnie zakupiłam dzisiaj mąkę żytnią żurkową więc też się łącze chociaż jeszcze nie robię jeszcze z niej nic:)a w ogóle to gdzie wy się podziewacie, na durszlaku tak smutno...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super, połącz się z nami dosłownie i zakiś żur;) Na Święta będzie jak znalazł;) Na dworzu widniej to z maluchami dłużej jestem i wtedy wieczorami nadrabiam obowiązki domowe;) Mi też brakuje pogaduszek;(

      Usuń
  6. Mój żurek od lata stoi w lodówce... ;) A, wiem! ;) Będziecie piekły chleb na żurku! ;) To najlepszy chleb na świecie, odkąd wypróbowałam ten Kasiny przepis, piekę go regularnie, wszyscy się nim zachwycają! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Kasia jak zobaczyła, że już upiekłam swój pierwszy chleb, zaproponowała, że może upieczemy razem żurkowy;) Tak więc kiszę Jej żur!

      Usuń
  7. Następny chleb na żurku zrobię ze swojego zakwasu - z Twojego przepisu!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja już kolejny mam nastawiony - z podwójnej ilości, bo i hcleb i żurek będę gotować w weekend! Dziś już do iego zaglądałam, wymieszałąm i niech dalej sobie radzi sam - jutro znowu mu namieszam;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...